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You have said that your favorite time to own a stock is forever, yet you sold McDonald's and Disney after not owning them for long.
당신은 주식을 소유하기에 가장 좋은 기간이 영원하다고 말씀하셨습니다. 하지만 맥도날드와 디즈니 주식은 오래 보유하지 않고 매도하셨습니다.
How do you decide when to hold forever and when to sell?
언제 영원히 보유하고 언제 매도할지를 어떻게 결정하시나요?
It's not our natural inclination to sell.
매도하는 것은 우리의 자연스러운 성향이 아닙니다.
And on the other hand, and we have held the Washington Post stock since 1973, I've never sold a share of Berkshire, having bought the first shares in 1962.
반면에, 우리는 1973년부터 워싱턴 포스트 주식을 보유해 왔고, 저는 1962년에 처음 주식을 매수한 이후 버크셔 해서웨이 주식을 한 주도 팔지 않았습니다.
And we've held Coke stocks since 1988, we've held Gillette stocks since 1989, held American Express stock since 1991.
그리고 우리는 1988년부터 코카콜라 주식을, 1989년부터 질레트 주식을, 1991년부터 아메리칸 익스프레스 주식을 보유해 왔습니다.
We had actually previously been an American Express one in the 60s in Disney.
사실 우리는 이전에도 60년대에 아메리칸 익스프레스와 디즈니 주식을 보유한 적이 있습니다."
So their companies were familiar with, we generally sell, we would sell if we needed money for something else, but that has not been the problem the last 10 or 15 years.
그래서 우리가 잘 아는 기업들의 경우, 우리는 일반적으로 다른 용도로 자금이 필요할 때 매도합니다. 하지만 이는 지난 10년에서 15년 동안은 문제가 되지 않았습니다.
40 years ago, my sales were all because I found something that I liked even better.
40년 전에는, 내가 매도한 이유는 모두 더 마음에 드는 다른 투자처를 발견했기 때문이었습니다.
I hated to sell what I sold, but I also didn't want to borrow money.
나는 매도하는 것을 싫어했지만, 동시에 돈을 빌리고 싶지도 않았습니다.
So I would reluctantly sell something that I thought was terribly cheap to buy something that was even cheaper.
그래서 나는 매우 저평가되었다고 생각하는 것을 마지못해 팔아서, 그보다 더 저평가된 것을 사곤 했습니다.
Those were the times when I had more ideas than money.
그때는 돈보다 아이디어가 더 많았던 시기였습니다.
Now I've got more money than ideas, and that's a different equation.
이제는 아이디어보다 돈이 더 많아졌고, 그것은 다른 방정식입니다.
So now we sell really when we think that we've, when we're reevaluating the economic characteristics of the business.
그래서 지금은 우리가 사업의 경제적 특성을 재평가했을 때 실제로 매도합니다.
In other words, if you take them, don't want to name names, but take a stock we've sold of some sort.
다시 말해, 이름을 언급하고 싶지는 않지만, 우리가 매도한 어떤 주식을 예로 들어보겠습니다.
We probably had one view of the long-term competitive advantage of the company at the time we bought it, and we may have modified that.
우리가 그 주식을 매수할 당시에는 아마도 그 회사의 장기적 경쟁 우위에 대해 한 가지 견해를 가지고 있었을 것이고, 그 견해를 수정했을 수 있습니다.
That doesn't mean we think that the company is going into some disastrous period or anything remotely like that.
이것이 그 회사가 재앙적인 시기를 맞이하거나 그와 비슷한 상황에 처할 것이라고 생각한다는 뜻은 전혀 아닙니다.
We think McDonald's has a fine future, we think Disney has a fine future, and there are others.
우리는 맥도날드가 좋은 미래를 가지고 있다고 생각하고, 디즈니도 좋은 미래를 가지고 있다고 생각합니다. 다른 회사들도 마찬가지입니다.
But we probably don't think that their competitive advantage is as strong as we thought it was when we initially made the decision.
하지만 우리는 아마도 그들의 경쟁 우위가 우리가 처음 투자 결정을 내렸을 때만큼 강하지는 않다고 생각합니다.
That may mean that we were wrong when we made the decision originally.
그것은 우리가 처음 결정을 내렸을 때 잘못했다는 의미일 수 있습니다.
It may mean that we're wrong now, and that their strengths are every bit of what they were before.
또는 우리가 지금 잘못 판단하고 있고, 그 기업들의 강점이 이전과 똑같이 강할 수도 있습니다.
But for one reason or another, we think that the strengths may have been eroded to some degree.
하지만 어떤 이유에서든, 우리는 그들의 강점이 어느 정도 약화되었다고 생각합니다.
A classic case on that would be the newspaper industry, generally, for example.
이에 대한 전형적인 사례는 일반적으로 신문 산업일 것입니다.
In 1970, Charlie and I were looking at the newspaper business.
1970년에 찰리와 나는 신문 사업을 살펴보고 있었습니다.
We felt it was about as impregnable a franchise as could be found.
우리는 그것이 찾을 수 있는 가장 견고한 프랜차이즈라고 생각했습니다.
We still think it's quite a business, but we do not think the franchise in 2002 is the same as it was in 1970.
우리는 여전히 그것이 꽤 좋은 사업이라고 생각하지만, 2002년의 프랜차이즈가 1970년과 같다고 생각하지 않습니다.
We do not think the franchise of a network television station in 2002 is the same as it was in 1965.
우리는 2002년의 네트워크 텔레비전 방송국의 프랜차이즈가 1965년과 같다고 생각하지 않습니다.
And those beliefs change quite gradually, and who knows whether they're right even.
그리고 이러한 믿음은 아주 점진적으로 변화하며, 그것이 옳은지조차 누가 알겠습니까.
But that is the reason, in general, that we sell now.
하지만 그것이 일반적으로 우리가 지금 매도하는 이유입니다.
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