본문 바로가기
Economy

Jeff Bezos on How Amazon survived Dotcom Crash|아마존이 닷컴 붕괴를 어떻게 극복했는가|빅경

by 빅경 2024. 8. 8.
728x90
반응형

https://youtu.be/4nI2K25n5ts

 

So, most of those internet companies of the dot-com era are out of business.
그래, 대부분의 닷컴 시대 인터넷 회사들은 사업을 접었지.

Yeah.
맞아.

You survived.
당신은 살아남았군요.

What was it that made you to survive and virtually the rest of them are gone?
어떻게 살아남았고, 사실상 나머지 회사들은 사라졌나요?

Well, that whole period is very interesting because the stock is not the company and the company is not the stock.
그 시기는 매우 흥미로웠어요. 왜냐하면 주식은 회사가 아니고, 회사는 주식이 아니기 때문입니다.

So as I watched the stock fall from 113 to 6, I was also watching all of our internal business metrics, number of customers, profit per unit, everything you can imagine, defects, etc.
주가가 113에서 6으로 떨어지는 것을 보면서도, 고객 수, 단위당 이익, 결함 등 모든 내부 비즈니스 지표를 지켜보고 있었습니다.

Every single thing about the business was getting better and fast.
회사의 모든 것이 더 나아지고 있었고 빠르게 발전하고 있었어요.

And so as the stock price was going the wrong way, everything inside the company was going the right way.
그래서 주가가 잘못된 방향으로 가고 있을 때, 회사 내부는 올바른 방향으로 가고 있었어요.

We didn't need to go back to the capital markets. We didn't need more money.
우리는 자본 시장으로 돌아갈 필요가 없었어요. 더 많은 돈이 필요하지 않았습니다.

The only reason a financial bust like the internet bubble bursting makes it really hard to raise money, but we already had the money we needed, so we just needed to continue to progress.
인터넷 버블 붕괴 같은 금융 위기는 자금 조달을 어렵게 만들지만, 우리는 이미 필요한 자금을 가지고 있었기 때문에 그냥 계속 발전해 나가면 되었어요.

Wall Street kept saying, well, Amazon's not making any money.
월스트리트는 계속해서 아마존이 돈을 벌지 못한다고 말했어요.

They're just getting customers.
그들은 단지 고객을 얻고 있을 뿐이라고요.

Where are the profits?
이익은 어디에 있냐고요?

Where are the profits?

And Wall Street kept beating you up on that, and your response was, I don't really care what you think?
월스트리트는 계속해서 당신을 몰아붙였고, 당신의 대답은 '나는 당신이 어떻게 생각하든 상관없다'였나요?

Well, I was on television with Tom Brokaw.
저는 톰 브로코와 함께 TV에 나갔어요.

I pulled together half a dozen internet entrepreneurs from that era.
그 시절의 인터넷 기업가 반쯤을 모았어요.

This is, I think it was right before the bubble burst, maybe or right after.
이것은 아마 버블이 터지기 직전이거나 직후였을 거예요.

I can't remember.
잘 기억나지 않지만, 

But in that area, and he was interviewing all of us, 
그 시기에 그가 우리 모두를 인터뷰하고 있었어요. 

and he finally turned to me and he said, Mr. Bezos, can you even spell profit?
그가 마침내 저를 향해 '베조스 씨, 당신은 이익이란 단어를 철자할 수 있나요?'라고 물었어요. 


By the way, Tom Brokaw is now one of my good friends, but he's like, can you even spell profit?
참고로, 톰 브로코는 이제 제 좋은 친구 중 한 명이에요. 하지만 그는 이렇게 말했어요, '당신은 이익이란 단어를 철자할 수 있나요?'

And I said, sure, P-R-O-P-H-E-T.
그래서 저는 '물론이죠, P-R-O-P-H-E-T'라고 말했어요.

And he burst out laughing.
그는 웃음을 터뜨렸어요.

But look, Amazon was, people always accused us of selling dollar bills for 90 cents, and said, look, anybody can do that and grow revenues.
하지만 보세요, 사람들은 항상 우리가 90센트에 달러 지폐를 판다고 비난했고, 누구나 그렇게 해서 수익을 올릴 수 있다고 말했어요.


That's not what we're doing.
하지만 우리는 그렇게 하지 않았어요.

We always had positive gross margins.
우리는 항상 긍정적인 총 마진을 가지고 있었어요.

It's a fixed cost business.
고정 비용 사업이에요.

And so what I could see is that from the internal metrics is that at a certain volume level, we would cover our fixed costs and the company would be profitable.
그래서 제가 볼 수 있었던 것은 내부 지표를 통해 볼 수 있었던 것은, 특정 볼륨 수준에서 고정 비용을 충당할 수 있게 되면 회사가 수익을 낼 것이라는 점이었습니다.

728x90
반응형